Oświadczenie

ZLECONY PRZEZ WÓJTA GMINY AUDYT ZEWNĘTRZNY POTWIERDZA OGROMNE NADUŻYCIA W GMINNEJ PRZYCHODNI.

Oświadczenie w sprawie złożenia doniesienia do prokuratury o możliwości popełnienia przestępstw przez niektórych pracowników byłej przychodni gminnej w Dolnej Grupie.

Szanowni Państwo, w grudniu 2022 r. powołany przez Wójta Gminy Likwidator gminnej przychodni w Dolnej Grupie skierował do Prokuratury Rejonowej w Świeciu doniesienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez niektóre osoby zatrudnione w gminnej przychodni w okresie jej funkcjonowania. Przypomnę, że z dniem 1 czerwca 2021 r. , zgodnie z uchwałą Rady Gminy rozpoczęliśmy proces likwidacji gminnej przychodni, który trwał do 31 sierpnia 2021 r. Po tej dacie budynek przychodni został wydzierżawiony firmie zewnętrznej, która aktualnie prowadzi tam usługi medyczne dla naszych mieszkańców. Zamknięcie przychodni gminnej nie oznacza jednak jej całkowitej likwidacji do dnia dzisiejszego, gdyż przychodnia nie została jeszcze formalnie wykreślona z Krajowego Rejestru Sądowego. Wynikało to z faktu, iż przed sądami i w prokuraturze trwają nadal postępowania dotyczące byłych pracowników. Stroną w tych postępowaniach jest Przychodnia Gminna reprezentowana przez Likwidatora. W myśl przepisów to jednak gmina od 1 września 2021 r. stała się „spadkobiercą” wszelkich finansowych zobowiązań i należności dawnej przychodni gminnej, co wiąże się także z tym, że cała księgowo – kadrowa dokumentacja przychodni została przejęta przez gminę. W związku z toczącymi się sprawami sądowymi byliśmy wielokrotnie wzywani do przedstawienia w sądzie dokumentacji dotyczącej poszczególnych pracowników, np. kart pracy, wykorzystanych urlopów, umów o pracę itp., czy umowy dzierżawy filii przychodni. W trakcie gromadzenia dokumentacji dla sądów przekonaliśmy się o licznych brakach w jej prowadzeniu i merytorycznych błędach. Analiza dokumentów księgowych, a także porównanie bilansu finansowego przychodni na koniec sierpnia 2021 r. (czyli na dzień likwidacji) z kwotami, które we wcześniejszych latach przedstawiane były skarbnikowi gminy (np. rachunek zysków i strat, bilans za dany rok) i które główna księgowa i dyrektorzy placówki przedstawiali w corocznych sprawozdaniach finansowych Radzie Gminy upewniły nas we wcześniejszych podejrzeniach. W lutym 2022 r. podczas sesji Rady Gminy poinformowałam Radnych, iż rozważam zlecenie zewnętrznego audytu, który zbada sytuację finansową zlikwidowanej przychodni. O fakcie tym rozpisała się lokalna prasa. W błyskawicznym tempie pod artykułem pojawiły się wyjątkowo agresywne, anonimowe komentarze, które w moim odczuciu miały mnie wystraszyć i zniechęcić do zlecenia kontroli sytuacji finansowej przychodni. Treść komentarzy jasno wskazywała, że piszą je osoby dobrze zorientowane w tematyce funkcjonowania placówki. Tym bardziej więc, zgodnie z zasadą „uderz w stół, a nożyce się odezwą” uznałam, że kontrola jest konieczna. Wraz z zastępcą wójta i skarbnikiem gminy przez długi okres czasu analizowałyśmy dokumenty pod kątem wskazania obszarów szczegółowej kontroli. Trzykrotnie w tym czasie zgłaszałam do prokuratury doniesienia o możliwości popełnienia przestępstwa. Dotyczyły one zawłaszczenia mienia przychodni, niegospodarności i składania fałszywych zeznań. Dwie pierwsze sprawy zostały umorzone, trzecią nadal zajmuje się prokuratura w Bydgoszczy.

 Momentem przełomowym w naszej analizie okazało się wystąpienie do banku prowadzącego rachunek przychodni o wyciągi bankowe. Muszę zaznaczyć, że do czasu powołania Likwidatora przychodni, placówka nie prowadziła bankowości elektronicznej, co uniemożliwiało szybką weryfikację przepływu gotówki. Po długim oczekiwaniu na opinię prawną, bank uznał, że przekazując gminie jako „spadkobiercy” przychodni wyciągi bankowe nie naruszy tajemnicy bankowej. Wcześniej nie mogliśmy mieć do nich wglądu. Zestawienie wydatków z przedstawionych wyciągów uświadomiło nam zakres i skalę nieprawidłowości. Wydatki zaksięgowane jako np. „usługi medyczne” okazały się np. wydatkami na perfumy czy luksusową odzież za dziesiątki tysięcy złotych. Po zebraniu materiałów z lat 2016 – 2020 (dokumentację księgową przechowuje się przez 5 lat) skonsultowałyśmy zakres audytu z biegłym rewidentem księgowym, który podjął się przeprowadzenia audytu. Ze względu na wysoki koszt takiej kontroli, a także długi czas jej trwania ustaliliśmy, że audyt obejmie wstępnie okres 2020 r. Biegły rewident w podsumowaniu kontroli potwierdziła szereg podejrzewanych przez nas nieprawidłowości, a także wskazała ich mechanizmy. W październiku 2022 r. powołałam na stanowisko Likwidatora przychodni gminnej mecenasa Piotra Cybulskiego, który po zapoznaniu się z dokumentacją księgową i wynikami audytu skierował w grudniu 2022 r. do prokuratury zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa. Zaznaczam, że od momentu powzięcia informacji o nieprawidłowościach ściśle współpracowaliśmy z Prokuraturą. W naszym odczuciu i według naszych wyliczeń straty przychodni mogą sięgać około miliona złotych. Tak naprawdę nie są to straty przychodni, tylko straty jej pacjentów. Polityka finansowa takiej placówki medycznej odbywa się między przychodnią a Narodowym Funduszem Zdrowia, który płaci placówce za wykonane świadczenia medyczne. Do dnia dzisiejszego nie mamy wglądu do kontraktów, które przychodnia zawarła z NFZ. Natomiast zyski wynikające z prowadzonej działalności powinny być przeznaczone na rozwój placówki, np. na zakup niezbędnego sprzętu medycznego, czy zatrudnienie dodatkowych lekarzy. Tymczasem borykaliśmy się w gminnej przychodni ze słabym wyposażeniem gabinetu stomatologicznego, czy przestarzałym aparatem USG, nie wspominając o braku lekarzy. W konsekwencji my, jako pacjenci musieliśmy często korzystać z prywatnych usług dentystycznych, a kobiety w ciąży musiały prywatnie wykonywać badania USG. Do czasu likwidacji przychodni w oparciu o przedstawiane skarbnikowi, Radzie Gminy i Radzie Społecznej przy Gminnej Przychodni niezgodne z rzeczywistością sprawozdania finansowe byliśmy informowani o dodatnim bilansie placówki. Zgodnie z art. 59 ust.2 ustawy o działalności leczniczej podmiot tworzący jest zobowiązany do pokrycia straty, jeżeli strata nie może być pokryta przez SP ZOZ. Radni więc w przypadku ujemnego bilansu powinni zastanowić się nad możliwością pokrycia strat w działaniu przychodni z budżetu gminy. W sytuacji, kiedy wykazywany bilans był zawsze dodatni, nie było takiej potrzeby. W naszym odczuciu wyniki były fałszowane, by nie wykazać straty i nie sprowokować kontroli komisji rewizyjnej Rady Gminy. Na dzień dzisiejszy, ze względu na dobro prowadzonego śledztwa nie mogę przekazać Państwu żadnych dodatkowych wyjaśnień. W związku z tym moje oświadczenie ma charakter informacyjny, bez możliwości komentowania i zadawania pytań, by uniknąć – także w Państwa wypowiedziach – naruszenia tajemnicy śledztwa, co byłoby naruszeniem Art. 241 KK. Mogę Państwa zapewnić, że zrobimy wszystko, by gmina odzyskała poniesione przez przychodnię straty. Wszelkie pytania należy kierować do prokuratury.

 

                                                                                                           Wójt Gminy Dorota Krezymon

Opublikowano: 06 kwietnia 2023 12:04

Kategoria: Ogłoszenia

Wyświetleń: 394

logo Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

Informacja o dofinansowaniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

Projekt "Budowa strony internetowej Gminy Dragacz dostosowanej do potrzeb osób niepełnosprawnych" współfinansowany przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji w ramach konkursu: Dofinansowanie budowy lub dostosowania stron internetowych podmiotów realizujących zadania publiczne do potrzeb osób niepełnosprawnych.